Hvis du har startet en WordPress blog for nylig, har du sikkert spekuleret over hvilke der er de mest vigtige sider at have med på din blog? Sider lader dig tilføje nyttig information om din blog, uden det påvirker din plan for udgivelse af indlæg. I denne artikel vil jeg dele de mest vigtige sider, en WordPress blog bør have.

Hvorfor tilføje sider til en WordPress blog?

WordPress kommer fra installationen med to typer indhold kaldet indlæg og sider. Indlæg benyttes til når du skriver blog artikler. Sider benyttes til at oprette indhold der ikke er en del af dine planlagte indlæg.

Sider benyttes normalt, hvis du har brug for at tilføje statisk indhold, som ikke vil ændre sig ret tit. Et eksempel kunne være en om os / mig side.

Ved at holde dette indhold seperart fra dine blog indlæg, kan du nemmere lade dine besøgende opdage det. Du kan også administrere sider nemt, flytte rundt på deres placering, tilføje dem til din navigationsmenu. Der er endda nogle sidebyggere som tillader dig at lave et tilpasset layout på hver side.

Med det sagt, synes jeg vi skal tage et kig på nogle blog side ideer du kan benytte på din egen WordPress blog.

1. Om side

Det her er en must have side for alle hjemmesider på internettet. Du kan kalde den “Om os” eller “Om mig”. Det kommer selvfølgelig an på om du har en forretningsblog eller en personlig blog.

Du kan bruge denne side til at fortælle dine brugere om websitet, formålet, missionen, værdier og andet brugerne kan forvente af din blog. Om siden hjælper dig også med at opbygge tillid til dine læsere, eftersom de kommer til at kende de(n) rigtige person(er) bag scenen. Hvis du er smart benytter du også den side til at vise noget af dit mest populære indhold.

Eksempel på om side

2. Kontaktsiden

Læserne på din blog, annoncørerne og potentielle kunder har alle sammen brug for at finde dine kontaktinformationer. En kontaktside lader hurtigt dine brugere sende en besked. Det kan også være en oplagt mulighed for at give dem en nem mulighed at forbinde med dig uden de behøver at skrive en kommentar på din blog.

Du får brug for at tilføje en kontaktformular, hvis du vil gøre det nemt for brugerne at kontakte dig. Du kan også nøjes med din e-mail, et kort og links til dine profiler på de sociale medier. På den måde har de endnu flere måder, at komme i kontakt med dig på.

Eksempel på kontaktside

3. En side med ansvarsfraskrivelse

Hvis du hører til gruppen der tjener penge online på din WordPress blog, skal du have en side med ansvarsfraskrivelse. På denne side kan du fortælle dine brugere om hvordan du tjener penge på din blog. Eksempelvis hvis du viser banner reklamer eller promoverer affiliate produkter, kan du her fortælle din brugere om det.

4. Din privatlivspolitik

En side med din privatlivspolitik informerer dine brugere om de data du indsamler på din hjemmeside samt hvordan dine tredjepart-tjenester kan bruge data. Selv hvis du ikke indsamler data, kan værktøjer som Google Analytics stadig sætte cookies på din side.

Hvis du bruger Google AdSense, er det et krav at du har en side med en privatlivspolitik på dit website.

Der findes mange online generatorer der kan lave en skabelon til en privatlivspolitik. Her er en liste med nogle værktøjer du kan benytte til dette: digital.com – best privacy policy generators.

5. Servicevilkår

Hvis du har en online butik der tilbyder ydelser på din blog, skal du også have en side med servicevilkår. Det er et juridisk dokument, så jeg vil anbefale dig at få hjælp til at udforme dette dokument. Der er også online skabeloner du kan benytte til dette, men det er på eget ansvar.

Helt grundlæggende lader det dig begrænse dine forpligtelser ved misbrug af information og ydelser tilbudt på din hjemmeside. Det kan også bruges til at informere brugerne om deres ansvar vedrørende copyright og varemærker. Samtidig kan du også inkludere noget om hvordan de kan bruge din hjemmeside, produkt eller ydelser.

6. Start her side

Efterhånden som din blog bliver ældre, vil du have mere indhold at vise på din forside. Det kan godt efterlade dine besøgenede en smule forvirret over, hvordan de kan få mest muligt ud af din blog. Her kommer en “Start her” side ind billedet.

Formålet med denne side er at introducere nye brugere for dit mest nyttige indhold. Det giver brugerne en klar ide om, hvordan de kan drage fordel af din indhold samt hvilke ressourcer de bør kigge på først.

7. Produkter / ydelser side

Hvis du benytter en eCommerce platform som WooCommerce til at sælge produkter. Vil WooCommerce automatisk tilføje en shop / butik side som du kan tilføje til din navigation.

På den anden side, hvis du sælger produkter eller tilbyder ydelser uden et eCommerce plugins, har du brug for en produkter / ydelser side til dem. Du kan også blot oprette en forældre side og vise alle dine produkter på børne / under-sider, hvor der er et enkelt produkt på hver underside med flere detaljer.

8. Tilpasset fejl 404 side

WordPress viser automatisk en 404 side, når CMS’et ikke kan finde det indhold der ledes efter. Normalt er en 404 side meget simpel og ikke ret nyttig.

komplett.dk 404 side – eksempel

Du kan udskifte den med en tilpasset fejl 404 side. Denne kan give dine brugere flere muligheder for at opdage indhold og fortsætte på din side.

9. Arkivsider

Som standard laver WordPress automatisk dato, kategori og tag baserede arkiver. Problemet med dette er at informationen stadig er spredt ud over mange forskellige sider og giver ikke dine besøgende, et overordnet blik på dit mest værdifulde indhold.

Her kommer en tilpasset arkivside ind i billedet. Det er i alt sin enkelthed en side du kan bruge til at vise dine mest populære indlæg, kompakte arkiver, top kategorier, tags og meget mere.

10. Reklameside

Der er mange blogs der kun benytter reklamer til at tjene penge på deres indhold. Den nemmeste måde at gøre dette er ved at oprette en konto hos Google AdSense. En anden mulighed er at du sælger pladser til annoncører direkte på din egen side.

For at gøre det sidstnævnte skal du lave en “Reklame” side med information om mulige placeringer, dit gennemsnitlige antal besøgende på en måned og hvor dine besøgende kommer fra. Glem ikke at tilføje en kontaktformular i bunden, så annoncørerne hurtigt kan få fat i dig.

Du får brug for et WordPress ad management plugin for at administrere og vise ads på din hjemmeside. Jeg vil anbefale dig AdSanity – et plugin jeg har arbejdet med før som nemt lader dig styre apps. Det er mulighed for at have dine egne selv-hostede reklamer eller ads fra Google AdSense.

11. Skriv for os side

Hvis du driver en multi-forfatter WordPress blog og gerne vil have flere forfattere, så har du brug for en skriv for os side. Denne side lader brugere, der er ude efter blog gigs se hvad der er af skrivemuligheder på din hjemmeside.

Du kan bruge denne side til at fortælle dine brugere, hvad din blog handler om og hvad det er for noget indhold du er på udkig efter. Vigtigst af alt, kan du fortælle dem hvilke fordele de kan opnå ved at skrive på din blog. Glem ikke at tilføje en kontaktformular i bunden af din side, så dine besøgende kan sende dig en besked.

Jeg håber denne artikel har givet dig et indblik i, hvad der er nogle af de mest vigtige sider på en WordPress blog. Hvis du har input, ideer eller andre forslag til vigtige sider, er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive dem nedenfor i kommentarerne.

Leave a Reply