Effektiv og korrekt administration af din virksomheds økonomi er en af nøglerne til din WordPress virksomheds success – det inkluderer din freelancer kontrakt. Det bliver utroligt svært for dig at være sikker på at du får løn hver måned, hvis ikke du kan garantere betalinger fra dine kunder. Ikke alene det, men også garantere, at de overholder visse retningslinjer og forventninger, så du kan arbejde så effektivt som muligt gennem projektets livscyklus.

Jeg ved ikke med dig, men der er ikke noget mere drænende end at skulle jagte hver eneste kunde fordi de ikke har betalt for det arbejde du har leveret. Det er småpinligt at føle sig som en tigger overfor kunden og på en eller anden måde får det mig altid til at følge mig som den slemme freelancer:

Når du arbejder på opgaver der vil indbringe dig flere tusinde kroner af gangen og du ikke har lavet noget tidligere for kunden, er det ikke noget man gider at skulle bruge tid på. Mit råd? Hvis du ikke allerede har det, så skal en kontrakt ligge klar for forberedelse, levering og færdiggørelse. Det bør altid være en del af din forretningsproces.

Jeg ved personligt at det kan være irriterende og kedeligt samt det er endnu et trin der afholder dig fra at lave det arbejde du kan lide. Dog taler jeg af erfaring – uden at have en freelancer kontrakt på plads, så er det højt spil du har gang i.

8 Grunde til du skal have en freelancer kontrakt for din virksomhed

Her er lidt om hvad jeg har fundet ud af med kundekontrakter. Du kan fortælle en masse om personen du skal til at arbejde med, ud fra hvordan de reagerer på det:

  • Lavede dit lead eller kunden undskyldninger for, hvorfor du ikke har brug for en? Indeholdte disse undskyldninger “Stol på os / tro mig”? Så er der 99% sandsynlighed for at du ikke kan stole på dem.
  • Virkede de overraskede da du præsenterede dem for kontrakten, men var stadig åbne for at læse den igennem og underskrive? Det er et godt tegn! Her er du på vej ind i et samarbejde med en virksomhed der er villige til at store og vokse med dig.
  • Havde de deres egen lange og tætte kontrakt med? Ja, så er du ved at indlede et samarbejde med nogen der allerede har overvejet hver enkelt lille vinkel og er meget forsigtige og værner om deres forretning. Det kan være en god ting, men det kan også betyde at du er ved at forpligte dig til måneder med uendelig og intens kontrol.

Uanset hvad du oplever og ender op med, har du brug for en kontrakt for dig selv. Hver. Eneste. Gang.

Vil du vide hvorfor?

  1. En kontrakt er et juridisk bindende dokument der beskytter både dig og din kunde.
  2. En kontrakt definerer tydeligt forholdet mellem dig og kunden.
  3. Den opstiller klare forventninger for indholdet af projekter og hjælper med at undgå scope creeps.
  4. Det er en uofficiel måde at forklare overfor kunden hvad du gør og hvad de kan forvente af din arbejdsmetode.
  5. Den tager sig af alle de akavede samtaler om betaling, levering og formaliteter ud af din og kunden samtaler.
  6. Kontrakter er en god måde at holde både dig og kunden ansvarlige for projektet.
  7. Det er en god måde at luge ud i kunder af lav værdi (hvad jeg kalder røde kunder) før du begynder projektet.
  8. Sidst – det giver et indtryk af du er professionel overfor kunden og det er en god måde at tiltrække kunder, der betaler mere for arbejdet.

Oversat til en linje: Det handler om at starte forholdet helt rigtigt, mens du sikrer dig at din virksomhed og flowet af penge forbliver beskyttet.

Konstruktion af din WordPress freelancer kontrakt

Allerførst vil jeg starte med at sige der findes et ton af tilgængelige værktøjer der kan hjælpe med at lave det tunge kontrakt arbejde for dig og dine kunder.

Du kan bruge skabeloner som dem fra Docracy eller Rocket Lawyer. De vil hjælpe dig i gang med de rigtige juridiske punkter, hvis du foretrækker en gør-det-selv tilgang. Det er nok denne vej du vil gå, hvis du har planer om at tilpasse kontrakten til dine egne vilkår.

Du kan også bruge værktøjer som Bonsai eller AND CO. Du kan få lov at tilpasse mange elementer i dem, men der er ikke lige så meget plads som hvis du benytter en gør-det-selv skabelon. Når du benytter værktøjer som disse, kan de sende en elektronisk version af kontrakten direkte til din kunde og informere om hvornår den er set og underskrevet. Du kan derefter benytte systemet til at oprette fakturaer på projektet. Det gør det super nemt, hvis du har et ønske om at samle alle disse elementer i et system.

Overvej dog i første trin, hvordan du vil lave din kontrakt. Trin to? Beslut dig for de klausuler der skal være i den.

Væsentlige klausuler

Hver klausul nedenfor er væsentlige, når du arbejder som en professionel WordPress konsulent. Der kan ske mange ting under et projekt og disse klausuler vil beskytte dig fra disse problemer.

Overblik

Et overblik er egentlig blot en high-level summering. I denne skal du forklare, at du tilbyder en service. Det vil sikre dig, at du ikke bliver holdt ansvarlig for problemer efter projektet, der måtte opstå med WordPress eller integrationer fra tredjeparter. Du har ikke lavet softwaren og bør gøre det klart at det kun er din opgave et tilbyde denne service.

Uafhængig entreprenør

Et af de mere irriterende og lad os bare sige uheldige problemer jeg har løbet på med nogle kunder er, når de glemmer at jeg er konsulent og ikke en menig medarbejder. Medmindre din kunde vil betale dig en månedlig hyre, pension og diverse fordele samt kompensere dig for software og hardware, har de absolut ingen ret til at behandle dig som en medarbejder i virksomheden.

Du er her nød til at gøre det helt klart at din status i dette projekt er en uafhængig entreprenør. Du kan hyres ind, men indgår ikke som en almindelig medarbejder i deres projekt.

Projektets størrelse / Arbejdsomfang

Alt afhængigt af, hvor lang denne sektion ender med at være i din kontrakt, kan du lave den som et tillæg til kontrakten. Uanset hvad så er du nødt til at gøre det klar hvad arbejdsomfanget er for projektet. Det er vigtigt du får alle detaljer med, hvis der senere i projektet skulle opstå tvivl om, hvorvidt noget var en del af aftalen eller ej.

freelancer kontrakt

Overvej er definere følgende i din kontrakt:

  • Hvad du helt præcist har solgt dem (eks. 15-siders responsiv hjemmeside, månedlig SEO service, vedligeholdelse, osv.)
  • Planlægning af tidsplan for færdiggørelse af arbejdet; det bør indeholde milepæle og leveringsdato.
  • Projektfaser og specifkke leveringer kunden kan forvente at modtage i slutningen af hver fase.
  • Antallet af inkluderede revisioner ved hver fase eller opgave for projektet.
  • Projekterede leveringstid for individuelle opgaver, så kunden ikke konstant behøver at spørge, hvor den mockup er, hvor den side er osv.
  • Hvad du har brug for fra kunden for at kunne gennemføre projektet som lovet. Det kan være indhold, style guide, adgang til hosting og cPanel, responstid for siden, osv.

Anmodning om ændringer undervejs

Kender du til udtrykket scope creep? Det var en af de første ting jeg stiftede bekendskab med som udvikler.. Det er en af de ting du løber ind i én gang og aldrig lader ske igen! Nogle gange kan du have en rigtig god kunde, som bare bliver ved med at spørge om små tjenester igen og igen. Før du ved at det, har de sprunget budgettet og konverteret sig selv til det jeg kalder en rød kunde. De skaber tab på projektet.

Hvis du vil undgå det, skal du kræve en formel anmodning om ændringer og derefter opkræve yderligere for det arbejde, som kommer udover omfanget af projektet.

Betaling

Det er formentlig en af de vigtigste dele ved din kontrakt og den fastsætter vilkår for betaling. Det er ikke lige så simpelt som at sige “Kunden skylder mig 52.500,- DKK for en fuld hjemmeside”. WordPress projekter er meget mere komplicerede end det og derfor skal du gøre følgende vilkår for betaling klart fra start:

  • Vil du have et depositum fra starten?
  • Hvis dit projekt er splittet op i faser, vil du så have betaling for hver fase?
  • Hvor skal den endelige betaling forefalde?
  • Vil du håndtere eventuelle ekstra gebyrer?
  • Betalinger lavet for sent, hvor meget planlægger du at opkræve for det?
  • Ved nedlukning af projektet inden udløb, er der da et gebyr for at stoppe her og nu?
  • Hvilken betalingstype anerkender du?

Yderligere udgifter

Eftersom du ikke er en medarbejder, er der ikke rigtig nogen regel om at din kunde skylder dig penge for de værktøjer eller udgifter du løber ind i under projektet. Eftersom du ikke rigtig kan spørge dem om de kan betale din internetregning, kan du dog kræve at de betaler for softwaren du køber, eller licenserer specifikt til deres projekt. Dette kan inkludere hosting, domæner, plugins og temaer.

Ophavsret

Ophavsret (copyright) er et kompliceret emne og et der kræver alt for meget tid til at dække her. Dog vil jeg sige at dine kunder nok vil stille følgende spørgsmål og det bliver du nødt til at give tydeligt udtryk for i kontrakten:

Hvem ejer hjemmesiden?

Hvis det er en arbejde-for-betaling situation (hvilket det er, hvis du er freelancer), så vil hjemmesiden og alt indholdet være kundens ejendom. Hvis du er medarbejder eller det ikke er tydeligt, kan du godt ende med en sag hvor du kan sige det er dit. Derfor er det meget vigtigt at du gør det klart at alt du laver er kundens ejendom. Den eneste ting du kan spørge kunden er, om du må inkludere dem som eksempel i en portefølje.

Ansvar

Den her klausul vil beskytte dig fra hele to situationer.

Den første er at skulle undgå at betale juridiske omkostninger, din kunde kan bliver opkrævet i fremtiden. Hvis du ikke vidste eller villigt brugte materiale beskyttet af ophavsret på deres hjemmeside, skal du ikke kompensere din kunde efter jeres forhold er ophørt.

Den anden sag er, at din kunde vil sagsøge dig for svig og smerte hvis deres hjemmeside skulle gå ned. Hvis ikke du er hyret til at administrere deres hjemmesiden over en længere periode, skal du ikke holdes til ansvar for, hvad der sker når du er færdig med projektet.

Ophør af kontrakten

Det virker en smule fjollet at du skal definere hvad “ophør af samarbejde” egentlig betyder. Du vil dog blive overrasket over, hvor mange kunde der vil komme tilbage og have gratis hjælp med deres hjemmeside. I denne sektion skal du inkludere information om:

  • Hvordan du definerer slutningen af kontrakten (eks. når siden går live? Når alt er overleveret? Når du fjerner din egen adgang til WordPress, osv)?
  • Hvem kan ophæve projektet tidligere og hvad er betingelserne for dette?
  • Hvis en kunde ikke vender tilbage over en længere periode i projektet, hvor lang tid må der så gør før du kan stoppe projektet og kræve opstartsgebyr igen?

Fortrolighed / Non-Disclosure

Dette er ikke noget du behøver at inkludere i din kontrakt, men det er noget du skal være opmærksom på, hvis din kunde har sin egen kontrakt med og den indeholder denne klausul. I bund og grund betyder det blot at du ikke må dele noget information detaljerne i projektet eller virksomheden med andre udenfor projektet. Det er en standard benyttet af mange og det er ikke noget at være bange for. Du skal blot infomere andre fra dit team at der er en fortrolighedsklausul på projektet, før de går i gang.

Konkurrenceklausul

Det her er på den anden side ikke noget, der hører hjemme i en freelancer kontrakt. Forestil dig at en kunde kunne bestemme hvem du kun måtte arbejde i fremtiden? Specielt hvis du er specialiseret i en bestemt niche eller industri? Nej, absolut – glem det. Hvis du ser det i din kontrakt, er det et mega rødt flag om at du skal få revideret kontrakten eller takke nej til kunden.

Opsamling

Som du nok kan fornemme er det meget vigtigt at du får lavet en freelancer kontrakt, hvis du har en professionel WordPress freelancer virksomhed. Ved at anvende den bedste praksis, kan du nemt integrere kontrakten i din forretningsproces og mindske mængden af arbejde og tid, du skal bruge på dette, med hver nye klient:

  • Hav en grundlæggende skabelon du kan bruge ved hver projekt.
  • Vær ikke bange for at inkludere for mange detaljer. Det er bedre at have din ryg dækket og give kunden en kontrakt på 10 sider, end at udelade noget vigtigt.
  • Begynd ALDRIG at arbejde før du har en underskrevet kontrakt med dato.
  • Send altid en officiel kopi du har underskrevet med dato.
  • Vær ikke bange for at referere til kontrakten, hvis noget ændrer sig under projektet eller kunden begynder at stille spørgsmåltegn ved, hvad i egentlig aftalte. Det er præcis det den er til for.

Som jeg plejer at sige til andre – Det er prioritet nummer 1 at beskytte dig selv og din forretning. Hvis du på nuværende tidspunkt ikke har en freelancer kontrakt, hvad venter du så på?

Leave a Reply