Fra min tidligere tid som WordPress konsulent begyndte jeg at lave konkurrentanalyse for mine kunders webprojekter. Hele ideen med det var at det skulle give mine kunders projekter en større chance for succes.

I starten beholdte jeg alt min research for mig selv og jeg må indrømme at jeg ikke rigtig havde en organiseret måde, at præsentere det for en kunde på. Jeg begyndte at lave nogle Excel ark med data som jeg konverterede til Word dokumenter og derefter PDF samt små videoer. Videoerne brugte jeg til at tale kunden igennem hele processen og lad mig sige en ting – de blev blæst bagover. Ikke alene det, men hele projektet var en succes for klienterne og mig selv.

Det fik mig til at tænke – jeg har fat i noget her! Jeg dokumenterede det trin jeg gik igennem under min konkurrentanalyse og lavede det om til en service, jeg kunne sælge til mine kunder. Det gik faktisk hen og blev en service andre virksomheder købte af mig til deres kunder.

I dette indlæg, vil jeg fortælle lidt om fordelene ved at lave denne analyse og de værktøjer jeg brugte til at levere dette til mine kunder.

Hvad er konkurrentanalyse?

Konkurrentanalyse er når du laver en analyse / research af dine konkurrenter og kigger på deres stærke- og svage sider. Derefter kan du lave en strategi for at differentiere dig og give din virksomhed eller din kundes virksomhed en fordel.

Nogle af de primære punkter du gerne vil have din kunde kender til er:

  • En indikation af hvor meget din kundes konkurrenter bruger på ads / reklamer.
  • Hvilke værktøjer og software de benytter.
  • Hvordan resultaterne i søgemaskinerne ser ud for deres keywords.
  • Konkurrenternes strategi for konvertering.

Fordelene ved at lave konkurrentanalyse

Selv før du har vundet projektet, kan du placere dig selv som en konsulent ved at tale med din potentielle kunde om din proces for konkurrentanalyse. På den måde kan de finde ud af hvad deres konkurrenter bruger, hvad de gør lige nu og hvordan de kan differentiere sig og gøre det endnu bedre.

Nogle af fordele er blandt andet:

  • Du viser kunden hvad deres konkurrenter bruger på ads.
  • Stopper myterne dine kunder måske sidder med om hvad der skal til for at de kan nå deres online forretningsmål.
  • Hav belæg fra din research, som kan underbygge dit salg af yderligere ydelser som går udover det kunden oprindeligt havde forespurgt på.
  • Du bliver mere end bare endnu en af udviklerne / designerne. Det her handler om at du tilpasser dig selv til dine kunders mål for at placere dig som konsulent og strateg.
  • Det vil hjælpe dig med at være sikker på, at den hjemmeside du laver, vil skille sig ud og opnå de målsætninger kundens projekt og forretning har.

Værktøjer der kan hjælpe dig med at hente info om konkurrenterne

  • Hvis pengene ikke er noget problem vil jeg anbefale dig Ahrefs – det er et super godt værktøj til konkurrentanalyse. Dog plejede jeg at bruge gratis udgaven af SEMRush, hvor jeg kastede kundens top keyword ind og trak en liste på virksomheder, der rangerer på det keyword.
  • Moz brugte jeg til at åbne siden i en explorer for at kigge på links og backlinks.
  • For at hente sidens meta titel og beskrivelse, som kan kopieres og indsættes benyttede jeg SEO META in 1 CLICK til Chrome.
  • For at finde ud af hvad konkurrenten bruger, benyttede jeg BuiltWith eller WhatRuns til Chrome.
  • Til at hente en hurtig oversigt over designet for mobile enheder, benyttede jeg Am I Responsive og Google Mobile-Friendly test.

Selve processen for konkurrentanalysen

Nedenfor er den plan jeg normalt arbejdede efter i et dokument, for at udføre konkurrentanalysen. Du er velkommen til at kopiere og indsætte overskrifter og instruktionerne i et dokument. Du kan derefter give det din egen virksomheds branding og følge instrukserne og udfylde oplysningerne for at lave dit eget konkurrentanalyse dokument.

1. Bekræft konkurrenter og keywords

Spørg din klient om hvem de tror der er deres største konkurrenter og benyt et SEO værktøj efter eget valg. Jeg plejede at benytte SEMRush til dette. Når du gør dette kan du tage et kig på andre konkurrenter, som de nok ikke havde tænkt på.

2. Lav konkurrentanalysen

Lav en rapport over de følgende områder på konkurrenternes hjemmeside:

Tag et skærmbillede af konkurrentens hjemmeside

  • Værktøjer: Skitch, Gyazo, Awesome Screenshot, Snipping tool, Fireshot, Greenshot osv.

Inkluder top 20 sider der forekommer på det primære keywords

  • Værktøj: SEMRush eller Ahrefs.

Hent meta oplysninger

  • Vis kildekoden / inspicer elementer
  • Værktøj: SEO META in 1 CLICK

Nøgleoverskrifter

  • Hvad fokuserer konkurrenterne på? Hvad er vigtigt for dem?
  • Hvad er inkluderet i en evt. slider eller deres primære overskrift?

Call to Action / Opfordring til handling

  • Hvad er deres primære call to action?
  • Hvad er CTA på deres knapper?

Finde ud af hvad de bruger

  • Brug BuiltWith til at finde ud af hvilke teknologier de benytter. Det kan være ting som:
    • HTTPS – sikker browsing.
    • Tjek platformen de benytter
    • Analytiske værktøjer
    • Automatiske marketing værktøjer
    • Facebook reklamer
    • Google Analytics
    • Osv.
  • Inkluder kun interessante ting.
  • Inkluder detaljer om software, hvis det kræver en forklaring. Eksempelvis er det ikke nok at skrive Hotjar. Det vil være bedre at skrive “Hotjar – en alt-i-en platform til analytics og feedback”.
  • Lad være med at skrive udviklingsværktøjer.

Google indekserede sider

  • Skriv i Google -> site:hjemmeside.dk (skift hjemmeside ud med konkurrentens domæne)
  • Noter antallet af sider

Gennemgang af links og backlinks

Mobilvenlighed

Mobilvenlighed tjekket med Am I Responsive
  • Tilføj hjemmesiden til Am I Responsive.
  • Link til siden med den opdaterede URL som bliver givet, når du trykker på GO!

Sociale medier

  • Besøg hver enkelt side på sociale medier med et relevant antal følgende. Tjek hvor mange indlæg de laver om ugen og deres rating på Facebook.

Landing pages og PPC

  • Lav review med SEMRush Advertising Research.
  • Log ind med en gratis konto
  • Indtast konkurrentens URL
  • Hente relevant indsigt vedr. budget og sæt det ind i dokumentet
  • Tag evt. et screenshot af resultatet.
  • Link måske til nogle landingpages hos konkurrenten

Website gennemgang

  • Gennemgå manuelt websitets forside
  • Noter op til 10 punkter som giver indsigt i websitet.

Afrunding

Når du har fulgt disse instruktioner og oprettet din konkurrentanalyse, optaget en video, hvor du tager dem med gennem processen (brug Loom eller Screencast-O-Matic og hold det under 10 minutter). Send derefter disse insights til din kunde.

Ved at lave denne gennemgang af dine kunders webprojekter, kan du stille dig selv i en position hvor du virker som en premium konsulent. Du giver lige det mere end de andre gør og det er noget dine kunder husker! Du vil have nemmere ved at opnå nye opgaver på en kunde og det giver en ting – money in the bank!

Leave a Reply