Hvis du er webudvikler, er det vigtigt at have en dokumenteret process for gennemgang af websites på plads. Ikke kun for at beskytte dig, når du overtager websitet fra en anden udvikler, men også for at kunne bruge det som et ekstra produkt du kan opkræve faktura for.

I dette indlæg, giver jeg dig hvad nogen vil kalde den ultimative tjekliste til revision af WordPress websites. Jeg forklarer, hvornår du skal lave et sådan revision og hvilke værktøjer du får brug for. I sidste ende vil du have en skabelon som kan genbruges på alle dine klienter og som du kan sælge som en service.

Derfor er det vigtigt at lave en websiterevision

En websiterevision kan ses som et kileprodukt, hvor du giver kunden noget småt så du får foden indenfor døren. Du kan opbygge tillid og en relation ved at overlevere og spørge om der er andet du kan gøre for at hjælpe dem og deres forretning.

Når du overtager en side fra en anden webudvikler, er det nødvendigt at være sikker på der ikke er nogle store problemer før du sender dem dine ydelser og prisen. Det er ikke bare at gennemgå PHP kode og tænke over, hvordan du kan beskytte dig selv – du skal også levere en form for rapport, der giver værdi for kunden, så du kan få dine penge for det.

Det er ret simpelt, du skal blot grave i kundens website og hosting og lede efter muligheder for at optimere. Det kræver ikke ret meget af din tid, eftersom du har værktøjer som website scannere og plugins der kan optimere for at fjerne noget af det tungere arbejde.

Værktøjer du kan bruge til websiterevision

  • Revision: Personligt er jeg stor fan af My Web Audit som kan scanne og generere en fuld og detaljeret rapport.
  • Vedligeholdelse: Vil man hurtigt og billigt i gang vil jeg anbefale ManageWP. Her får du et simpelt kontrolpanel, med automatiserede rapporter for vedligeholdelse. Vil du have en dansk partner, så tag fat i WP Webdesign.
  • SEO : Der er mange værktøjer på markedet som eksempelvis SEMRush og Moz. Hvis du hellere vil have et freemium, så tjek Ubersuggest.

Bør du tage betaling for en websiterevision?

Ved at benytte min tjekliste nedenfor, kan du levere værdifuld indsigt, som kan optimere enhver hjemmeside. Du kan derfor godt tillade dig at tage betaling for det og derefter overbevise kunden om at de skal købe et vedligeholdelsesprodukt / support service hos dig.

Du kan opsætte det som en systematiseret process med en sæt-pris og endda lære andre i dit team at lave disse revisioner. Du kan selvfølgelig også tilbyde det som en del af en vedligeholdelsesydelse, hvert halve år. Det kan også være noget du sælger dine kunder for at få dem ombord på en vedligeholdelsesservice.

Alternativt kan du sælge websiterevisioner på en årlig eller halvårlig basis. De vil formentlig ikke være målrettet kunder i WordPress vedligeholdelses segmentet. Grunden er at de ofte ikke forstår værdien af at holde et website sikkert og tjekke op på performance. Ved overlevering af disse revisioner skal du forberede dig på kræver mere overtalelse, at sælge yderligere services.

Tjeklisten til websiterevision

websiterevision

Den følgende tjekliste bruger jeg i min egen virksomhed. Det er en gennemgang af hvordan websitet er bygget og hvilke trin der kan tages for at forbedre sikkerhed og performance.

1. WordPress og Plugins

Det er vigtigt at kunden enten har hostet sin side hos en udbyder, der automatisk opdaterer WordPress til den seneste version eller at de har en webmaster der gør det for dem. Lad kunden vide at 80% af alle WordPress opdateringer er patches der har med sikkerhed at gøre og som skal forhindre hackere i at komme ind.

Hvis ikke kunden har dette hos sin udbyder, kan du tilbyde en service hvor du opdaterer deres website for dem. Selvfølgelig mod betaling, da det skal være et vedligeholdelsesabonnement.

2. Hosting

Du skal højst sandsynligt spørge om information vedrørende deres hosting, hvem de kontakter ved support og login informationer. Her bør du også undersøge markedet og tilbyde dem en bedre løsning.

3. E-mail Hosting

Find ud af hvem de benytter og tilbyd dem måske en dedikeret e-mail service som eksempelvis Google Apps eller Office365. Her er der højere oppetid / pålidelighed og der er mindre forbrug på deres egen webserver.

4. Plugins

Plugins er en direkte kilde til dårlig performance i WordPress. Eftersom alle plugins er tredjeparter, er det vigtigt at deres website kun har de plugins der er nødvendige for at den kan fungere.

Her skal du:

  • Gennemgå alle plugins med dit team (hvis du har et) og finde ud af hvordan de benyttes og lave dokumentation til fremtidig reference.
  • Dokumenter licenser, udgifter og datoer for fornyelse for alle premium plugins.
  • Slet ubenyttede plugins.

4. Tema gennemgang

Tjek følgende:

  • Temaets navn og version.
  • Aktiv licens og support.
  • Kontaktoplysninger på support.
  • Historikken for temaet og om der har været nogle problemer.

5. Tilpasninger af temaet

Temaer kan tilpasses af en udvikler for at give det mere funktionalitet, end det havde oprindeligt. Tilpasninger bør altid laves i et child tema. Med en child tema kan du tilføre tilpasninger uden det påvirker det oprindelige tema. Dokumentation bør også inkluderes, så fremtidige udviklere kan forstå tilpasningerne.

Tjek:

  • At de bruger et child tema.
  • Lokationen for dokumentationen.

Note til installerede temaer: Temamappen bør ryddes op og kun have et aktivt tema og et fallback tema. I dette tilfælde bør det standard WordPress tema være fallback temaet. Hvis det installerede WordPress tema bliver slettet eller noget går galt, vil WordPress automatisk gå tilbage til standard temaet.

Note til temaopdateringer: Temaopdateringer kan inkludere ændringer til hvordan websitet vises. Grundet det, bør du anbefale kunden af du tester nye tema versioner på et udviklerversion af deres hjemmeside, før det integreres på live siden. Dette er udover standard vedligeholdelse.

6. Sikkerhed

Tjek at websitet har et aktivt og gyldigt SSL certifikat. I din rapport til kunden, kan du forklare følgende:

SSL certifikater krypterer trafik for øget sikkerhed til gavn for dig og din hjemmesides besøgende. Google bruger også dette som en del af dens algoritme til placering af sider i resultater. Hjemmesider uden SSL certifikater vil her blive straffet.

Lav derefter et sikkerhedsscan og rapporter resultaterne:

  1. [Ingen Malware / Malware] fundet
  2. [plugin problemer – handling påkrævet]
  3. [andre problemer – handling påkrævet]

Slutteligt, bør du anbefale dem et dagligt scan for sikkerhedsproblemer og implementere en vedligeholdelsesplan for deres software.

7. Backups

Tjek om siden har en aktiv og planlagt backup. Hvis ikke der forefindes dette, så lav følgende anbefaling:

Backups er en essentiel ting og skulle der opstå et problem med din hjemmesides filer, database eller hosting får du brug for en backup. Som minimum, bør hjemmesiden have en daglig backup og backuppen skal lagres på en anden server end der hvor hjemmesiden er live.

8. Performance

Tjek og rapporter følgende:

  • Indlæsningstid.
  • Google Pagespeed score.
  • Yahoo Yslow score.

Note: Hjemmesider skal indlæses på mindre end 3 sekunder. Selv en forsinkelse på bare 1 sekund, kan betyde tab på tusindvis af kroner for en eCommerce hjemmeside.

9. Ødelagte links

Ødelagte links er links til websider der ikke eksisterer. Det skaber en super dårlig brugeroplevelse for de besøgende og kan resultere i en øget afvisningsprocent og straf fra søgemaskinerne.

Noter antallet af ødelagte links, rapporter det og anbefal en regulær vedligeholdelsesplan der scanner og fikser ødelagte links.

10. Google resultater

Tag et skærmbillede af kundens oplistning i Google og giv anbefalinger på, hvordan dette kan forbedres.

11. Google Steder (places)

Virksomheder med en fysisk adresse kan bruge optimerede Google Places til at booste deres egen synlighed i søgemaskiner og rangere højere, selv hvis deres hjemmeside ikke gør. Tjek følgende:

  • Er virksomeheden på Google Places?
  • Er den rigtige information vist for virksomheden?
  • Er der nogle anmeldelser fra kunder?
  • Er relevante billeder i høj opløsning tilgængelige?

12. Mobil optimering

Tjek at hjemmesiden er mobilvenlig og send et link til kunden fra en mobile-friendly test fra Google.

13. Keyword placeringer

Brug et værktøj som SEMRush eller Moz. Det kan lave en rapport du kan inkludere i din egen websiterevision. Derefter kan du opliste dine anbefalinger, som eksempelvis kan være:

  1. Øg eksponering i søgemaskiner og trafik på websitet ved at forbedre din rangering på relevante keywords med høj søgevolumen.
  2. Opret og del interessante artikler og tiltræk ideelle kunder til din hjemmeside.
  3. Få fat på besøgende kontaktoplysninger ved at lave et gratis, uimodståeligt tilbud til den besøgende mod deres mail-adresse.

Opsamling

Det er svært at sælge nogen et problem de ikke selv ved de har. Derfor kan revisionen lede dem til et punkt hvor de forstår at vedligeholdelse er vigtigt. Det kan også være det går op for dem hvor vigtigt det er at have en backup eller kan se potentiale i de optimeringer du kan tilbyde.

Brug min tjekliste ovenfor til at lave din egen skabelon og lave en process, så andre i dit team nemt kan lave dette arbejde for dig. Derefter kan du gå til kunden som den dygtige og overbevisende konsulent du er og fortælle dem, hvad de bør gøre.

Leave a Reply